Isro Topper, ISRO Jobs,topper story

ISRO Jobs: ISRO की चयन प्रकिया में धनबाद के आशुतोष कुमार देश भर में टॉप किया है. धनबाद रेलवे गार्ड के बेटा आशुतोष की इस कामयाबी पर परिवार के साथ-साथ पूरे धनबाद में खुशी का माहौल है. जानिए कैसे आशुतोष ने अपनी  कामयाबी हासिल किया

 कोशिश करने वालों की कभी हार नहीं होती,…. बहुत बार यह हम सुनते है पर ऐसे भी लोग होते है जो अपनी कामयाबी हासिल करने के लिए कर गुजरते है ‘ धनबाद (Dhanbad) के सरायढेला विकास नगर के रहने वाले रेलवे गार्ड चंद्रभूषण सिंह (Chandrabhushan Singh) के बेटे आशुतोष कुमार (Ashutosh Kumar) ने कुछ ऐसा ही कर दिखाया है. आशुतोष का चयन देश में इसरो (ISRO) में वैज्ञानिक (Scientist) के पद पर चयन हुआ है.आशुतोष कुमार देश भर में टॉप किया है. एक साधारण से परिवार में जन्मे आशुतोष के इस कामयाबी पर परिवार के साथ-साथ पूरे धनबाद में खुशी का माहौल है.

जानें आशुतोष के बारे में

धनबाद में रहने वाले चंद्र भूषण सिंह धनबाद रेल मडंल में मेल एक्सप्रेस के गार्ड में कार्यरत हैं. उनके बेटे आशुतोष कुमार अब इसरो के वैज्ञानिक के रूप में जाने जाएंगे. आपको बता दें कि आशुतोष की प्रारंभिक शिक्षा डिनोबिली से हुई. उसके बाद वह दून पब्लिक स्कूल और बीआईटी मेसरा और फिर आईआईटी आईएसएम से अपनी पढ़ाई पूरी की है.

देश की सेवा थी ख्वाहिश

इस चयन के बाद आशुतोष कुमार ने कहा कि मैं देश की सेवा करना चाहता था. आशुतोष कहते हैं कि इसरो का देश में बहुत बड़ा योगदान है. आशुतोष बचपन से ही साइंटिस्ट बनना चाहते थे. उन्होंने बताया कि उनके दादा जी की भी इच्छा थी कि वह इसरो में वैज्ञानिक बने. आशुतोष अपने इस कामयाबी के पीछे माता-पिता का बहुत बड़ा योगदान मानते हैं.

माता-पिता उत्साहित

बेटे के इस कामयाबी पर उनके माता-पिता बेहद खुश और उत्साहित हैं. उनके माता-पिता कहते हैं कि हर मां-बाप चाहता है कि उसका बेटा बहुत आगे निकले. देश के लिए कुछ अच्छा करके दिखाए.

ऐसे शामिल होते हैं इसरो में

गौरतलब है कि ISRO में शामिल होने के लिए आपको 12वीं में पीसीएम (फिजिक्स, केमेस्ट्री, मैथ्स) से करना जरूरी है. फिर बीटेक कम से कम 65 प्रतिशत अंकों के साथ पास करना जरूरी है. इसके बाद, लिखित परीक्षा में बहुविकल्पीय प्रकार के प्रश्न होते हैं. इसमें हर विषय के दो खंड होते हैं. टेस्ट में कम से कम 60 प्रतिशत अंक लाना जरूरी होता है. इस लिखित परीक्षा पास करने के बाद अंतिम चयन के लिए इंटरव्यू होता है. दोनों के बाद मेरिट के आधार पर फाइनल चयन होता है

ISRO में वैज्ञानिक कैसे बने ?

दोस्तों ISRO यानी कि Indian space research organizations आजकल अपने अंतरिक्ष कार्यक्रमों जैसे चंद्रयान आदि को लेकर सुर्खियों में बनी रहती है इसरो का काम है हमारे देश को अंतरिक्ष और विज्ञान के क्षेत्र में आगे बढ़ाना और इसके लिए इसरो आए दिन space missions लॉन्च करती रहती है इन missions के पीछे हाथ होता है इसरो में काम करने वाले वैज्ञानिकों का जो दिन रात अपने देश को आगे बढ़ाने के लिए काम करते हैं। अगर आप भी उन लोगों में से हैं जो एक वैज्ञानिक बनने का सपना देखते हैं तो यह आर्टिकल आपके लिए ही है आज हम जानेंगे कि ISRO में वैज्ञानिक कैसे बने 

शैक्षिक योग्यता

अगर आप ISRO में साइंटिस्ट बनने का सपना देखते हैं तो आपको 12वीं क्लास PCM (physics, chemistry, maths) विषय के साथ पास करनी होगी इसके बाद आपको इंजीनियरिंग आदि में UG या PG लेवल की डिग्री चाहिए होगी। यदि आपके पास MSc, B.tech M.tech या फिर इंजीनियरिंग में अन्य डिग्री है तो आप इसरो में साइंटिस्ट बनने के योग्य है।

यह तो बात हुई योग्यता की आईए अब हम बात करते हैं कि ISRO में साइंटिस्ट बनने के लिए क्या करना पड़ता है इसरो में साइंटिस्ट बनने के 3 तरीके हैं | यह तरीके नीचे दिए गए हैं..??

पहला तरीका

ISRO में साइंटिस्ट बनने का सबसे सीधा तरीका है IIST मतलब Indian institute of space technology इस इंस्टिट्यूट में पढ़ाई करने वाले स्टूडेंट्स को डायरेक्टली इसरो में Scientist के पद पर भर्ती कर लिया जाता है। इस institution में एडमिशन लेने के लिए स्टूडेंट्स को JEE (joint entrance exam) की परीक्षा देनी होती है और उसमें अच्छी रैंक लानी होती है यदि आपकी रैंक अच्छी है तो आपको IIST में एडमिशन मिल जाएगा । एडमिशन मिलने के बाद आपको यहां से बीटेक करनी होती है उसके बाद इसरो में जो भी वैकेंसी निकलती हैं उसमें वह आपको पोस्ट दे देते हैं ।

दूसरा तरीका

इसरो हर साल Scientists के पद के लिए देश के टॉप कॉलेज इससे आईआईटी और एनआईटी में जाती है। यदि आप इन कॉलेज में पढ़ रहे हैं तो आपको इसरो में जाने का मौका मिल जाता है इसरो वाले आपके कॉलेज में आते हैं आपका इंटरव्यू लेते हैं और उसके बाद आपको इसरो में नौकरी मिल जाती है।

तीसरा तरीका

अगर कोई व्यक्ति IIT, NIT या IIST में पढ़ाई नहीं कर पाता तो भी उसके पास इसरो मे जाने का एक मौका होता है।
दोस्तो इसरो हर साल ICRB नाम से एक exam करवाता है। ICRB मतलब isro central recruitment board इसरो में नोकरी पाने के लिये आपको इस Exam को पास करना होगा। इस Exam को पास करने के बाद इसरो में आपको Isro में Engineer या Scientist के पद पर नौकरी मिल जाती है।
इस Exam को देने की भी एक योग्यता होती है। अगर आपके पास MSc, B.tech या B.E की डिग्री है तो ही आप इस Exam को दे सकते हैं।

ISRO के वैज्ञानिक की सैलेरी

दोस्तों यदि आप इसरो में नौकरी पा लेते हैं तो शुरुआत में आपको 25000 से 30000 रूपये प्रतिमाह की सैलरी मिलती है लेकिन जैसे-जैसे आप आगे बढ़ते हैं तो आपकी सैलरी में बढ़ोतरी होती जाती है। यदि आप इसरो में किसी बड़े पद पर काम करते हैं तो आपको लाखों रुपए सैलरी भी मिलती है।

What is tha full form of isro?| इसरो का फुल फॉर्म क्या है

ISRO Stands for Indian Space Research Organisation

इसरो भारतीय अंतरिक्ष अनुसंधान संगठन के लिए खड़ा है

What is the eligibility for ISRO exam?| इसरो परीक्षा के लिए योग्यता क्या है?

The eligibility criteria mentioned in the notification is BE/B. Tech or equivalent qualification in first                  class with an aggregate minimum of 65% marks or CGPA 6.84/10 (average of all semesters for which results are available).

अधिसूचना में उल्लिखित पात्रता मानदंड बीई/बी. टेक या समकक्ष योग्यता कुल न्यूनतम 65% अंकों के साथ या     सीजीपीए 6.84/10 (सभी सेमेस्टर का औसत जिसके लिए परिणाम उपलब्ध हैं)।

How can I enter in ISRO?| मैं इसरो में कैसे प्रवेश कर सकता हूं?

 To become a scientist at ISRO, you are required to have Math and Physics as subjects at 10+2 level. Then getting admission in IIST (Indian Institute of Space Science and Technology) can be the easiest ticket to get absorbed in ISRO as a scientist/engineer

इसरो में वैज्ञानिक बनने के लिए आपके पास 10+2 स्तर पर गणित और भौतिकी विषय के रूप में होना आवश्यक है। फिर IIST (भारतीय अंतरिक्ष विज्ञान और प्रौद्योगिकी संस्थान) में प्रवेश प्राप्त करना एक वैज्ञानिक / इंजीनियर के रूप में ISRO में शामिल होने का सबसे आसान टिकट हो सकता है।

Is GATE score required for ISRO?| क्या इसरो के लिए गेट स्कोर जरूरी है?

All the applicants must have cleared the GATE (Graduate Aptitude Test in Engineering).

Following are the broad disciplines that are required for getting enrolled in ISRO:

सभी आवेदकों को GATE (ग्रेजुएट एप्टीट्यूड टेस्ट इन इंजीनियरिंग) पास करना होगा।

इसरो में नामांकित होने के लिए आवश्यक व्यापक विषय निम्नलिखित हैं:

ElectronicsApplied Electronics
Computer ScienceInformation Technology
ElectricalElectrical & Electronics
MechanicalIndustrial Management

ISRO Scientist Salary 2021: In-hand Salary Per Month, Facilities After 7th Pay Commission

PostPay Band
Scientist/ Engineer- SDINR 15,600 – INR 39,100
Scientist/ Engineer- SEINR 15,600 – INR 39,100
Scientist/ Engineer- SFINR 37,400 – INR 67,000
Scientist/ Engineer- SGINR 37,400 – INR 67,000
Scientist/ Engineer- HINR 37,400 – INR 67,000
Outstanding ScientistINR 67,000 -INR 79,000
Distinguished ScientistINR 75,500 -INR 80,000

ISRO Scientist Salary After 7th Pay Commission

The 7th Pay commission has revised the ISRO Scientist salary and allowances. The monthly basic pay has been increased to INR 15,600 with grade pay of INR 6,600. The highest monthly salary for an ISRO Scientist is increased to INR 80,000 with a subsequent increase in the grade pay. The salary of all ISRO employees after the 7th pay commission is given below:

PostsPay BandGrade Pay
Scientist/ Engineer- SD (Medical Officer-SD, Technical /Library Officer- D, Junior Engineer, Sr. Officers in Administrative area, Sr. Hindi Officer Sr. Catering Manager Principal Private Secretary Station Officer-II /Fire Officer-II, Nursing Supdt)INR 15,600 – INR 39,100INR 6,600
Scientist/ Engineer- SE (Medical Officer-SE, Assistant Engineer Technical Officer-E Library Officer-E Dy. Secretary, DOS, Head, P&GA , Joint Director (OL), Head, Catering Sr.Principal Private SecretaryINR 15,600 – INR 39,100INR 7,600
Scientist/ Engineer- SF (Medical Officer-SF, Director-DOS, Controller, Registrar, Sr. Head, P&GA)INR 37,400 – INR 67,000INR 8,700
Scientist/ Engineer- SG (Medical Officer-SG)INR 37,400 – INR 67,000INR 8,900
Scientist/ Engineer- H (Scientist/Engineer-G, Medical Officer G, Chief Medical Officer, Joint Secretary, DOS)INR 37,400 – INR 67,000INR 10,000
Outstanding Scientist (Additional Secretary, DOS)INR 67,000 – INR 79,000
Distinguished ScientistINR 75,500 – INR 80,000
Secretary, DOS , Member (Finance)INR 80,000

ISRO 2021 Syllabus

ISRO 2021 Scientist/Engineer Syllabus

Civil Engineering

Electrical Engineering

Electronics and Communication

Mechanical Engineering

Computer Science

ISRO 2021 Syllabus for Driver

Vehicle Act

English

Arithmetic Ability

General Knowledge

ISRO 2021 Assistant/Upper Division Clerk Syllabus

General English

General Studies

General Knowledge

Arithmetic

Computer Literacy

ISRO 2021 Accounts Officer Syllabus

General Science.

India’s history.

World Geography.

Indian National Movement.

Indian Polity.

Economy and Culture.

Commerce and Trade & Population.

Ecology and urbanization.

India’s Geological & Natural Resources.

The current national, international main events.

Uttar Pradesh with special knowledge.

Indian agriculture.

Education, culture, agriculture, industry and trade, Living & social traditions, etc.

ISRO 2021 Administrative Officer Syllabus

Non­-Verbal series.

Semantic similarity.

Coding and Decoding.

Similarities and differences.

Related concepts.

Visualization of the space.

Classification of the Figurative.

Arithmetic Reasoning.

The number of arithmetic series.

Symbolic/ no classification.

ISRO 2021 Assistant Syllabus

General English

General Intelligence & Reasoning

General Awareness

Arithmetic

ISRO 2021 Stenographer Syllabus for Computer Literacy

Computer Fundamentals.

Operating System.

MS Excel – Spread Sheets.

Computer Software.

MS Word – Word Processing.

MS Power-Point – Presentation.

Internet Usage etc.

ISRO Exam Reference Books

Indian Space Research Organisation (ISRO) is one of the world’s biggest and most successful astronomical research institutes. A candidate aspiring to secure a position in such an institute would require immense hard work and rigorous practise to clear their entrance test. An aspirant could take help for such task by referring to a few books that are consulted by the institute themselves. The recommended reference books for the ISRO 2021 exam are as follows:

Electronics Devices – Salivahen

Electronic circuits – Godshe Bakshi

ISRO for Electronics and Communications (for BARC, SAIL, AAI)

BSNL, DRDO, ISRO (Electronics and Communication Engineering)

ISRO Exam Pattern 2021: ISRO Paper Pattern And Syllabus

ISRO Exam Pattern 2021 – Candidates who are appearing for ISRO Exam should be aware of ISRO Exam Pattern 2021 in order to start their preparation. The ISRO Exam Pattern for Scientist/ Engineer, Technician B and Technical Assistant is elaborated in this article. We will also provide you with all the detailed information regarding ISRO Exam Syllabus 2021. Read on to find out everything about ISRO Exam Pattern and Exam Syllabus.

ISRO Exam Pattern 2021: Scientist/ Engineer

Type of QuestionsObjective type
Total No. of Questions80
MediumEnglish
ModeOffline
Duration90 Minutes
Total Marks240
Marking Scheme3 marks for each question
Negative Marking-1 for wrong answers

Note: The ISRO exam will be held in offline mode only.

ISRO Exam Pattern 2021: Subject-Wise Marks Distribution for Scientist/ Engineer

SubjectNo.of QuestionsMarks
Technical Subject50150
Computer Science3090
Total80240

ISRO Exam Pattern 2021: Technician B and Technical Assistant

Exam TypeSubjects
Objective TypeBasic English
General Knowledge
Arithmetic
Technical Subjects

Candidates who have applied for the role of Technician B and Technical Assistant posts in ISRO must keep a note on the following points.

The duration of the exam is 120 minutes.

The question paper will have 80 questions.

The total marks of the exam are 320.

Each correct answer will be awarded 4 marks.

Only objective type questions are asked in the exam.

The medium of the language will be English and Hindi.

For every incorrect answer, 1 mark will be deducted.

The ISRO exam will be held in offline mode only.

ISRO Exam Syllabus 2021: Scientist/ Engineer ‘SC’ Syllabus

ISRO Scientists/ Engineer exam syllabus will be based on the curriculum taught in BE/ B.Tech in the relevant field.

ISRO SC Syllabus 2021 – Civil Engineering

Building Materials

Surveying

Transportation Engineering

Soil Mechanics

Hydraulics etc.

ISRO SC Syllabus 2021 – Electrical Engineering

Basic concepts

Circuit law

AC Fundamentals

Basic Electronics

Measurement & Measuring Instruments etc.

ISRO SC Syllabus 2021 – Electronics and Communication Engineering

Basics of Circuits & Measurement Systems

Digital Electronics

Analytical, Optical Instrumentation

Analog Electronics

Electrical and Electronic Measurements etc.

ISRO SC Syllabus 2021 – Mechanical Engineering

Heat Engines

The strength of Materials

Structural Engineering

Thermodynamics

Fluid Mechanics etc.

ISRO SC Syllabus 2021 – Automobile Engineering

Automobile Machine Shop

Automobile Chassis and Transmission

Auto Repair and Maintenance

Auto Electrical & Electronics

Automobile Mechanics etc.

  ISRO SC Syllabus 2021 – Computer Science

Databases

Computer Organization & Architecture

Operating System

Compiler Design

Web technologies etc.

ISRO Exam Pattern 2021: Technician B & Technician Assistant Syllabus

ISRO Technician B Syllabus 2021 for MechanicalISRO Technician B Syllabus 2021 for MathematicsISRO Technician B Syllabus 2021 for General KnowledgeISRO Technician B Syllabus 2021 for English
Mechanics of Materials, Heat-Transfer, Fluid Mechanics, Thermodynamics, Turbo-machinery, Theory of Machines, Computer Integrated Manufacturing, Power Engineering etc.Simple Equations, Areas, Percentages, Boats and Streams, Probability, Permutations and Combinations, Races and Games, Simplification etc.Human Resource Development Index of India, Sports and Entertainment, Current events of National and International importance, etc.Adverb, Verb, Tenses, Articles, Idioms & Phrases, Synonyms, Conclusion, Vocabulary, Antonyms Grammar, Comprehension, Unseen Passages, Error Correction, etc.
ISRO Technician B syllabus 2021 for ElectronicsISRO Technician B Syllabus 2021 for ReasoningISRO Technician B Syllabus 2021 for Basic Chemistry
Analog Electronics, Digital Electronics, Signals, Systems, and Communications. Control Systems and Process Control. Electrical and Electronic Measurements, etc.Non-Verbal Reasoning. Verbal Reasoning. Puzzles. Analytical Reasoning. Data Sufficiency. Data Interpretation. Logical Reasoning, etc.Relation between. Flammable liquids and gasses. LPG properties. Areas of triangle, rectangle, and parallelogram. Properties of Water, CO2, O2, H2, Inert gasses, etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published.